מודולה מס' 1 : תפקיד המחנך
מטרה:
-
להפיח השראה ויצירתיות בעבודת המחנך, להפוך למשמעותי ומעצב בחיי התלמידים ובהעצמתם
-
פיתוח וחידוד האג'נדה האישית שלי כמחנך
דגשים:
-
בירור עמדות, תפיסה החינוכית, בניית כיתה כקבוצה חברתית, ניהול דיון דילמה, תקשורת אפקטיבית, למידה חברתית,
-
פתרון קונפליקטים, ערכים אישיים וחברתיים, מתן משוב, גבולות השיח, טיפול בהתנגדויות.
-
חיזוק יכולת המחנך כדמות אקטיבית מובילה בכיתה ולא רק מגיב או מכבים שריפות.
מודולה מס' 2 : "עבודת המחנך בהיבטים האישיים, החברתיים והערכיים "
מטרה:
-
זיהוי המשאבים האישיים של המחנך
-
פיתוח תחושת אחראיות ומנהיגות אצל המחנך
דגשים:
-
טיפוח מסוגלות אישית כבסיס להצטיינות ומנהיגות : התכניות בנושא מבוססות על תפיסת משאבי התודעה – מסוגלות: תחושה של יכולת ומוקד שליטה פנימי; גמישות: יכולת לראות מצבים מנקודות מבט מגוונות ולהתמודד עם שונות ושינויים בחברה; מקצועיות: חתירה לשלמות, ליסודיות ולדיוק בעבודה ובתקשורת; מודעות: ניהול החשיבה, מכוונות עצמית וייצוג בהיר של המציאות הפנימית והחיצונית; תלות הדדית: חשיבה ופעולה מתוך שיתוף פעולה עם אחרים.
-
טיפוח הרגלי חשיבה התורמים למנהיגות עצמית: התמדה, שליטה עצמית, חשיבה הדדית, הקשבה לאחרים, גמישות בחשיבה, מטאקוגניציה, הנטייה לחקור ולהציב בעיות, דיוק בשפה ובחשיבה ועוד.
מודולה 3 "בניית קשר עם תלמיד:
מטרה:
-
למצוא בעצמנו כוחות להאמין בתלמיד, להעצים אותו, לקדם, להסתכל בחצי הכוס המלאה
-
לקבל כלים שיאפשרו להכיר תלמידים מקרוב.
דגשים:
-
דיאלוג בגבוה העיניים, מכבד והדדי וקשר עם התלמידים כמנוף להצלחה אישית.
-
הכרות עם התלמיד וסביבת החיים שלו: משפחה, חברים, מורים מקצועיים.
-
מודעות למגוון התלמידים וחיזוק היכולת לקבל להכיל ולהעריך את השונות האישית והחברתית שבין התלמידים.
מודולה 4 "הכיתה כקבוצה חברתית"
מטרה:
-
לעורר מודעות ליחסים החברתיים בתוך הקבוצה/כיתה.
-
לחזק את יכולות המחנך להיות אקטיבי בהובלת תהליכים בתוך הכיתה.
דגשים :
-
שימוש בסימולציות מונחות ודיונים קבוצתיים
-
מיפוי הכיתה מבחינת היחסים החברתיים בכיתה (תת קבוצות, תפקידים בכיתה) ושכלול היכולת
להבנת תהליכים קבוצתיים ולזיהוי פוטנציאל הצמיחה בהם. -
פיתוח יכולת הקשבה ואמפתיה לקולות השונים בכיתה.
-
יצירת 'מרחב מוגן' בכיתה שבו התלמידים יוכלו לדבר על רגשות, מחשבות, דעות ודילמות בכיתה.
-
התמודדות עם קונפליקטים אישיים ובין-אישיים שעולים בכיתה.
מודולה 5 : "הורים ומורים בנייה וטיפוח של קשר משמעותי"
מטרה:
-
בניית תקשורת ודיאלוג פתוח ודו-סטרי עם ההורים, מתוך תפיסה שקשר שוטף וטוב תורם לקשר עם התלמיד, להצלחה ולהשתלבות שלו בבית הספר.
דגשים:
-
מודלים של יחסי הורים-בית ספר בתוך ביה"ס.
-
עבודה עם הורים כקבוצה
-
קשר אישי עם הורים – ניתוח מקרים.
-
יחסי מתבגרים-הורים.
מודולה :6"פסיכו פדגוגיה בעבודת המחנך"
מטרה:
-
הכרת חשיבות ה "האוריינות הרגשית" והאינטליגנציה, הרגשית, ותרומתם להפיכת המחנך למנהיג
דגשים:
המחנך צריך לראות את התמונה השלמה של כל אחד מתלמידיו, ולהוביל את קביעת סדרי העדיפויות להתקדמות כל תלמיד. לשם כך עליו לדעת:
-
מאפיינים של תלמידים מיוחדים וייחודיים וצרכיהם.
-
מיומנויות של אימון אישי בדיאלוג שלנו עם התלמידים תוך התייחסות לחשיבות שאילת השאלות הנכונות –עמדנו על אומנות התשאול מהן שאלות עוצמתיות ועד כמה חשוב לא לשאול שאלות שיפוטיות.
-
מיומנות ההקשבה מתוך הכלה ואמפטיה.
-
סנגור עצמי ככלי להבניית הכוחות של התלמיד.